Sunday 20 November 2016

KAEDAH KONTRASEPTIF TANPA HORMON- KAEDAH HALANGAN

Kaedah halangan yang akan dibincangkan dalam topik kali ini adalah kondom lelaki (Kaedah kondom wanita atau kap serviks tidak dibincang di sini). 


 Kaedah kontraseptif halangan adalah kaedah yang menghalang sperma dari memasuki faraj dan pintu rahim. Ia adalah antara kaedah yang paling lama digunakan untuk mengelakkan kehamilan. Selain daripada fungsi sebagai kontraseptif, kaedah halangan adalah satu- satunya kaedah yang melindungi daripada jangkitan penyakit kelamin termasuklah HIV. Kaedah ini boleh digunakan bersama kaedah perancang keluarga yang lain.
 Kelebihan dan keburukan kaedah ini adalah seperti berikut:
   Keberkesanan kaedah ini bergantung kepada cara, kekerapan dan masa penggunaan yang betul. Lebih kurang terjadi 15 kehamilan per 100 wanita, dalam tahun pertama menggunakan kondom (Pearl index). 
Penggunaan kondom yang betul penting untuk meningkatkan keberkesanannya sebagai alat pencegah kehamilan. 
Kaedah pemasangan kondom yang betul. Gelembung pada hujung kondom perlu dipicit semasa memasang kondom bagi mengelakkan udara terkumpul, untuk mengelakkan kondom bocor semasa ejakulasi berlaku. 
Sebelum menggunakan kondom, pastikan tarikh luput kondom, peket kondom yang baru tidak terkoyak dan jangan menggunakan gunting atau pisau untuk membuka peket kondom untuk mengelakkan kondom terkoyak. 

Penggunaan pelincir berasaskan minyak boleh melemahkan kondom dan menyebabkannya koyak. Elakkan bahan yang berasaskan minyak seperti minyak masak, minyak bayi, minyak kelapa, jeli petroleum atau mentega. Bahan berasaskan air adalah dibolehkan. Ianya termasuk gliserin, pelincir yang terdapat di pasaran dan air bersih. 
Kondom perlu disimpan di tempat yang terlindung daripada cahaya matahari kerana cahaya matahari dan haba boleh menjadikan kondom lemah dan mudah koyak.


Kaedah perancang keluarga:
  • Kaedah semulajadi 
  • Kaedah halangan (kondom)
  • Pil kontraseptif
  • Suntikan 
  • Implan 
  • Alat Dalam Rahim 
  • Kaedah sterilisasi

Disediakan oleh,
Dr Izanna Ideris
Pengerusi Kumpulan Sokongan Perancang Keluarga Sabak Bernam  

No comments:

Post a Comment